Trudno wyobrazić sobie serwis kół i opon, ale również dowolny warsztat samochodowy, bez podnośnika. Oczywiście dostępnych jest wiele rodzajów tych urządzeń, a jednym z nich jest podnośnik kolumnowy. Jak działa i kiedy warto o nim pomyśleć? Sprawdźmy!
Urządzasz warsztat? Zacznij od podnośnika
Niezależnie od tego, czy planujesz założenie i rozwój punktu specjalizującego się w wulkanizacji i serwisie opon, czy chcesz oferować szersze usługi z zakresu mechaniki pojazdowej, pewne jest jedno: wykonywanie znacznej części prac nie będzie możliwe bez odpowiedniego podnośnika samochodowego. Oczywiście dotyczy to przede wszystkim tak rozpowszechnionej usługi jak wymiana opon czy kół.
Cel jest bardzo prosty: podnośnik powinien oferować pełne bezpieczeństwo, ale również szybkie podnoszenie pojazdów, które potrafią się pomiędzy sobą znacząco różnić m.in. rozmiarem czy wagą, na wymaganą wysokość. Warto więc pomyśleć o rodzaju podnośnika już na samym początku projektowania przestrzeni, tym bardziej że niektóre rozwiązania mogą wymagać wygospodarowania na nie odpowiedniego miejsca.
Rodzaje podnośników samochodowych
Do dyspozycji pozostaje kilka rodzajów podnośników, które sprawdzą się w różnych sytuacjach.
- Podnośniki kolumnowe – w tej kategorii znajdziesz podnośniki jednokolumnowe, dwukolumnowe czy czterokolumnowe.
- Podnośniki nożycowe,
- Lewarki, czyli popularne żaby,
- Podnośniki poduszkowe, określane również jako bałwanki,
- Podnośniki słupkowe.
Poza tym szerokie zastosowanie znajdują również żurawie warsztatowe przydatne np. do podnoszenia ciężkich elementów, takich jak silniki czy skrzynie biegów.
Jak działa podnośnik warsztatowy kolumnowy?
To urządzenia oferujące duże możliwości, które mogą znacząco uprościć i przyspieszyć prace w warsztatach samochodowych. Przyjrzyjmy się bliżej podnośnikom kolumnowym oferowanym przez REDATS.
Występują one przy tym w kilku rodzajach, a podstawowym wyróżnikiem jest liczba kolumn.
- Podnośnik jednokolumnowy to rozwiązanie, które zabiera bardzo mało miejsca. Dodatkowo jest w pełni mobilny (działa jak wózek paletowy), więc z łatwością możesz przemieszczać go w ramach warsztatu. Jednocześnie oferuje spory udźwig, wynoszący do 2800 kg, więc jest bardzo uniwersalny. Ten podnośnik kolumnowy samochodowy to dobry wybór np. przy niewielkich pracach mechanicznych czy blacharskich i lakierniczych.
- Podnośnik dwukolumnowy: udźwig wynosi nawet powyżej 4 ton, więc umożliwia naprawy nie tylko aut osobowych, ale również mniejszych samochodów dostawczych. Pozwala także na podniesienie pojazdu nawet na 193 cm. Nie jest jednak tak mobilny, jak podnośniki jednokolumnowe.
- Podnośniki czterokolumnowe znakomicie sprawdzają się w przypadku punktów oferujących ustawianie geometrii kół. Udźwig wynosi nawet 4 tony, a podnośniki tego typu są wyposażone w mobilne podnośniki osiowe z 2-tonowym udźwigiem, który pełni funkcję podnośnika kanałowego.
Podnośnik kolumnowy: kiedy warto go wybrać?
Jak widzisz, wszystko zależy od tego, do czego potrzebujesz podnośnika kolumnowego. Podnośniki jednokolumnowe są doskonałym wyborem, jeśli zależy Ci na mobilności i będziesz podnosić przede wszystkim pojazdy osobowe. Podnośniki warsztatowe kolumnowe z dwoma lub czterema kolumnami poradzą sobie również z cięższymi samochodami, w tym dostawczakami.
Gwarantują przy tym dużą stabilność i możliwość podnoszenia aut na większe wysokości, co docenią również wyżsi mechanicy. Podnośniki czterokolumnowe będą świetnym wyborem, jeżeli chcesz ustawiać geometrię. Pamiętaj jednak, że konieczne będzie wygospodarowanie przestrzeni oraz odpowiednie przygotowanie podłoża.